Er vi villige til å gjøre det som skal til for å nå målet om null drepte og hardt skadde i trafikken i 2050? Ny teknologi i kjøretøy og langs veien kan bare ta oss ett skritt på veien mot null drepte. Selvkjørende kjøretøy er ikke nok. Er vi villige til å innskrenke vår personlige frihet ved å ta i bruk fartssperrer, kjøreforbud for unge i helgene, høyere aldersgrense for motorsyklister, alkolås og strengere straffer?
Målet er null drepte i 2050. Et viktig etappemål er maksimalt 350 drepte og hardt skadde i 2030.
Vi er enige om nullvisjonen og etappemålet. Men hvor langt kan vi gå? Hvilke muligheter har vi? Hva må vi gjøre for å klare dette?
Medvirkende
Jon-Ivar Nygård, samferdselsminister, Regjeringen
Ingrid Dahl Hovland, vegdirektør, Statens vegvesen
Jan Johansen, direktør, Trygg trafikk
Odd Terje Døvik, leder, Norsk Motorcykkel Union
Hilberg Ove Johansen, daglig leder, AMCAR Norge
Liv Kari Eskeland, stortingsrepresentant, H, Transport- og kommunikasjonskomitéen
Morten Stordalen, stortingsrepresentant, FrP, Transport- og kommunikasjonskomitéen