På program.arendalsuka.no bruker vi informasjonskapsler (cookies). Når du bruker vår nettside godkjenner du dette.
til hovedinnhold
 
Utskrift fra www.arendalsuka.no

Hvem og hva bestemmer over klasserommet? To paneldiskusjoner om prøver og lesing.

Arrangør
Lesesenteret, Universitetet i Stavanger
Dag
Mandag 15/8 2022 16:00 - 17:30
Arrangementstype
Debatt
Tema
Utdanning
Språk
Norsk
Sted
Clarion Hotel Tyholmen
Stedsbeskrivelse:
Lille Torungen
Antall plasser i lokalet
50
 


Om arrangementet

 

Lesesenteret inviterer til to paneldiskusjoner om to tema som diskuteres til stadighet: Prøver i skolen, og boka og langlesingens plass i et digitalisert klasserom. 

1. Hvem er det egentlig som bestemmer over prøvene som brukes i skolen?

I diskusjonen om norsk skole løftes ofte "prøvetrykket” i klasserommet frem som et problem. Men selv om ulike former for prøver er en del av hverdagen for elevene på skolen, er det faktisk bare prøvene fra Utdanningsdirektoratet som er obligatoriske. I tillegg må elevene gjennomføre ulike prøver, av ulike grunner, som er bestemt av skoleeiere eller skolene selv. 
Parallelt med bekymring om konsekvenser av prøvetrykk og vurderingspress, ytrer lærerne selv ønske om tester som kan gi dem kunnskap om elevenes ferdigheter. Men flere kommersielle tester og prøver som brukes i klasserommet er ikke basert på forskning, og har ikke dokumentert kvalitet.

Valg av prøver og omfanget av dem får konsekvenser for elevene og for undervisningen. Men hvilke prøver trenger skolen og lærerne – og hvorfor? Hvem er det som skal bestemme det? Og hva – eller hvem – er det egentlig som styrer disse valgene?

2. Er digitaliseringen nødt til å presse ut bøkene og langlesingen i skolen?

To ting blir stadig tydeligere: Vi trenger å øve på leseferdighetene og konsentrasjonsevnen gjennom å lese lange, sammenhengende tekster, og vi gjør mindre og mindre av det. Også på skolen. Blant annet leser norske skoleelever færre hele bøker på skolen, enn elever i de andre nordiske landene. 

Samtidig satses det stort på digitaliseringen av klasserommet. I en rekke norske kommuner får elevene utlevert Chromebook eller Ipad allerede i første klasse, og flere kommuner har gått helt bort fra fysiske lærebøker. 

Hva er det som står i veien for den lange lesinga på skolen? Er det en uunngåelig konsekvens av digital utvikling, eller handler det også om holdninger og kunnskap? Hvordan kan vi få til at elever i en moderne norsk skole faktisk forholder seg til boka og lange tekster - selv om de har Chromebook?

 

Medvirkende
  • Marte Spurkland, Debattleder
  • Tonje Brenna, Kunnskapsminister, Arbeiderpartiet
  • Margret Hagerup, Stortingsrepresentant, Høyre, Utdannings- og forskningskomiteen
  • Anne Mangen, Professor, Lesesenteret, UiS
  • Per Henning Uppstad, Professor, Lesesenteret, UiS
  • Steffen Handal, Leder, Utdanningsforbundet
  • Cathrine Bergan, Lektor og nestleder, Skolebibliotekarforeningen
  • Jørg Arne Jørgensen, Lærer og universitetslektor, Universitetet i Stavanger
  • Gaute Brochmann, Forfatter og samfunnsdebattant
Kontaktperson
Joachim Kolnes Andersen, Kontorsjef, Lesesenteret, Universitetet i Stavanger, 48106033, joachim.k.andersen@uis.no
Twitter:
Universell utforming
Rullestoltilpasset lokale
Servering
Ja
Sidevisninger
1679