Spill som både underholdning og undervisningsverktøy er ikke et nytt fenomen, men de siste årenes enorme utvikling innenfor digitale spill og spesielt esport har gitt oss muligheter og utfordringer som er viktige å håndtere. Esport åpner opp for unike tilnærminger til læring, både når det gjelder problemløsning, organisering, teknologi og innovasjon samt sosial interaksjon. I tillegg byr det på en del utfordringer som er viktige å håndtere. Brukt på riktig måte og i riktig mengde sitter vi på sterke verktøy, men det fordrer at de som skal benytte seg av dem har kompetanse og vet hvordan de kan bidra til læring på ulike stadier og ikke minst kunnskap om når dette ikke nødvendigvis er det riktige verktøyet å bruke. Vi er nødt til å forholde oss til aktiviteter og plattformer våre unge ferdes på, hvorfor ikke utnytte det potensialet som ligger der i stedet for å avskrive det fordi vi ikke nødvendigvis forstår det selv?