Metaverset føles for mange som noe veldig fjernt og veldig langt frem i tid. Men vi vi kjenner på det allerede i dag gjennom blant annet gaming, avatarer i sosiale medier, kunstig virkelighet (VR) og utvidet virkelighet (AR).
Alle har hørt om Minecraft og Second Life, og mange selskaper posisjonerer seg nå for metaverset gjennom kjøp og salg av digitale produkter, eiendomsinvesteringer og etablering av ambassader i metaverset og ulike samhandlingsløsninger. Men hva er egentlig metaverse? Hvilke muligheter ligger der for virksomhetene?
Store aktører fra Microsoft til motehus investerer i det, og Citibank har anslått metaverset å være verdt 13 000 milliarder innen 2030. Klarer norske virksomheter å se ti skritt frem uten å ta med gamle løsninger til en ny plattform? Å se potensialet bak kryptokatter og andre distraksjoner er en krevende øvelse. Det som er helt sikkert er at virksomheter vil være der vi mennesker lever våre liv enten de er digitale, fysiske eller et sted midt imellom, og det skader i ikke å være litt nysgjerrig på hva fremtiden bringer.