Flight 2035 fra Arendal til Paris er straks klar for ombordstigning.
På linje med alle andre sektorer må luftfarten kutte klimagassutslippene radikalt de neste tiårene. Men problemet er ikke først og fremst flyet. Det er drivstoffet. Fly krever langt mindre naturinngrep enn vei og bane - og kan faktisk bli vår mest miljøvennlige transportform.
Fossilfri luftfart er ikke bare et viktig klimatiltak, men en forutsetning for spredt bosetning og verdiskaping i vårt lange land. Flyr du nordover langs svenskegrensen om kvelden ser du lys hele veien til Tromsø på norsk side. I Sverige er det nesten helt mørkt.
Vi flyr fire ganger mer innenriks enn svenskene. Og det bør vi kanskje fortsette med?
For fossilfrie fly er på vei. De første elektriske ruteflyene tar av fra en norsk lufthavn i 2026. Samme år skal Airbus testfly en 200 seters hydrogendrevet maskin og i Trondheim har Rolls Royce allerede bygget elektriske motorer til 60-seters fly. I påvente av at teknologien blir kommersielt tilgjengelig skal deler av dagens flåte over på mer bærekraftig flydrivstoff.
Fossilfri fly kommer, men hvor raskt? Og hvilken politikk må føres for å gjøre det kommersielt mulig? Er det på tide med et klimapartnerskap mellom myndighetene og luftfarten?
Velkommen til debatt!
Program:
Kan luftfarten bli grønn? v/Sigrun Aasland, daglig leder Zero
Hva skal til for å gjøre luftfarten fossilfri? Samtale med SAS, Norwegian, Widerøe og Flyr
Regjeringens ambisjoner for en bærekraftig luftfart, v/Jon-Ivar Nygård, Samfedselsminister
Grønn luftfat - et politisk og strategisk grep for Norge? Politisk debatt med Lene Westgaard-Halle (H), Lars Haltbrekken (SV), Hans Inge Myrvold (SP) og Ingvild Wetrhus Thorsvik (V)