Det har i mange år vært kjent at det svikter i samhandlingen innad eller mellom sykehusene i spesialisthelsetjenesten, og i vekslingene mellom spesialisthelsetjenesten og primærhelsetjenesten, NAV, skolesektoren og andre offentlige instanser.
Mangelfull samhandling gjør at pasienter og brukere som trenger tjenester fra mange aktører har store utfordringer med å finne fram i systemet. Pasienten/brukeren, eller deres pårørende, må selv ta jobben med å koordinere og administrere. Det fører til at mange går glipp av tilbud og tjenester de trenger og har krav på, for å leve et best mulig liv. I tillegg fører det til betydelig uønsket variasjon.
Denne gruppen av pasienter og brukere og utfordringene de møter, har hatt høy politisk interesse gjennom mange år - uten at utfordringene er løst.
Direktørene fra NAV, Helsedirektoratet, Helse Sør-Øst, KS avdeling helse og velferd og FFO diskuterer hvordan vi sammen skal få sømløse og likeverdige tjenester til beste for pasienten/brukeren
Vi kjenner til hvilke utfordringer vi står overfor. I dette seminaret ønsker vi å bidra til en løsningsorientert diskusjon.
PROGRAM
Velkommen
Hva skjer med deg som pasient og dine nærmeste når du blir utsatt for en alvorlig skade? Sandra Myrskog Kronberg og hennes samboer Tobias Robarth Melby forteller sin historie
Evaluering av regjeringens opptrappingsplan for habilitering og rehabilitering 2017 – 2019: Hva blir resultatet når det knirker i samhandlingen? v/leder av evalueringsteamet i KMPG, Geir Sundet
Panelsamtale: La oss løse dette sammen!
Medvirkende
Hans Christian Holte, NAV-direktør, NAV
Bjørn Guldvog, helsedirektør, Helsedirektoratet
Terje Rootwelt, adm.dir, Helse Sør-Øst
Åse Snåre, avdelingsdirektør helse og velferd, KS
Lilly Ann Elvestad, generalsekretær, Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO)
Knur Gjesdal, bruker/pasient med ryggmargsskade og professor emiritus, Oslo universitetssykehus HF