til hovedinnhold
 
Utskrift fra www.arendalsuka.no
Dette var et arrangement i 2022.

Ultrafast and Global vs Slow and Local: Kampen om klesindustriens fremtid

Arrangør
NF&TA, Switch
Dag
Tirsdag 16/8 2022 13:00 - 17:00
Arrangementstype
Debatt
Tema
Næringsliv , Klima/miljø
Språk
Norsk
Sted
Randi Lauvdal blomster
Stedsbeskrivelse:
2 etasje og 4. etasje
Antall plasser i lokalet
60
 


Om arrangementet

De siste årene har kinesiske selskaper introdusert ultrafast fashion. Drevet av et designtempo på opptil 1000 nye plagg hver dag, AI-drevet markedsføring og ekstremt lave priser kan selskaper ta globale posisjoner med produkter som går i stykker etter få gangers bruk. 

I Europa går utviklingen i motsatt retning. EU setter bærekraft i høysetet og med sin nye tekstilstrategi stiller de radikale krav til produsentansvar, kvalitet, ombruk og sirkulære forretningsmodeller. 

Session 1:

Kl 13.00–13.30: Kampen om tiden: Ultrafast vs slow fashion
– Gisle Mariani Mardal, Leder for innovasjon og utvikling i NF&TA AS 

Kl 13.30–14.10: Hvem har egentlig ansvaret?
EU har varslet nye regler for produsentansvar som stiller krav til kvalitet, innsamling og ombruk – og Stortinget har hengt seg på. Produsentansvar er nøkkelen til en bærekraftig utvikling. 

Kl 13.30-13.50: Produsentansvar på 20 minutter
– Linda Refvik, CEO i NF&TA AS. 

Kl 13.50-14.10: Omstilling til sirkulære prosesser i praksis
– Line Staxrud Eriksen, CSR manager i Holzweiler 

Pause: 10 min.

Session 2:


Kl 14.20–15.00: Fra trash til cash: Er det mulig å skape nye verdier av alle gamle klær? 

Innen 2025 pålegger EU alle medlemsland å utsortere tekstiler fra husholdningsavfallet. Dagens systemer for innsamling er kun rettet mot intakte produkter for gjenbruk.

Kl 14.20–14.40: Nye krav til innsamling, sortering og ombruk
– Gro Haram, bærekraftsansvarlig i NF&TA AS

Kl 14.40-15.00: Utvikler verdens største anlegg for sortering av tekstiler for resirkulering – i Norge 
– Knut Skinnes, daglig leder i Norwegian Re:textile 

Pause: 10 min 

Session 3:

Kl 15.10–15.50: Re-programmering av destruktive overforbruksmønstre

Når et gjennomsnittlig norsk barn fyller 12 år har Google, Meta, TikTok og Snap over 30.000 datapunkter om dem. Den globale moteindustrien leder an i den digitale utviklingen.

Kl 15.10-15.30: Mote, markedsføring og påvirkning av barn i en datadrevet virkelighet 
– Preben Carlsen, Daglig leder i Switch

Kl 15.30-15.50: Motstrøms markedsføring som virker
– Jo Egil Tobiassen, CEO i Northern Playground

Pause 10 min 

Session 4:

Kl 16.00 -17.00: Roundtable: The future of fashion 

Politiske prioriteringer for norsk klesindustri – dette må næringen ta hensyn til.  

16.00-16.15: Innledning. Politiske prioriteringer for klesindustrien.
– Solveig Vitanza, medlem i næringskomiteen på Stortinget for Arbeiderpartiet

Med utgangspunkt i seminaret og ikke minst Vitanzas innlegg, diskuterer innledere, bransjeprofiler og alle andre tilstedeværende motebransjens fremtid. 

Rundebordseansen deles inn i fire ulike sesjoner:

  • Rundebord 1: Ultrafast vs slow fashion: Hvem vinner maktkampen i motebransjen?
  • Rundebord 2: Produsentansvar
  • Rundebord 3: Fra trash  til cash
  • Rundebord 4: Bærekraftig markedsføring 

Medvirkende
  • Preben Carlsen, , serie-gründer og pådriver i utviklingen av en konkurransedyktig ombruksøkonomi., Switch
  • Linda Refvik, Daglig leder, NF&TA
  • Gisle Mariani Mardal, Leder for innovasjon og utvikling, NF&TA
  • Line Staxrud Eriksen, CSR ansvarlig, Holzweiler
  • Gro Haram, Bærekraftsansvarlig, NF&TA
  • Elin Kathrine Saunes, Managing Director, Norwegian Fashion Hub
  • Knut Skinnes, Daglig leder, Re:textile
  • Jo Egil Tobiassen, CEO, Northern Playground
  • Solveig Vitanza, Stortingspolitiker, Arbeiderpartiet, Næringskomiteen
Kontaktperson
Johannes Fjose Berg, https://www.nfta.no, 47409206, Johannes@fjoseberg.no
Universell utforming
Nei
Servering
Ja
Sidevisninger
1229