Data er en ressurs og et råmateriale, i likhet med oljen, som høstes fra fellesskapet. Ressursen data er likevel ikke regulert slik at den kommer hele samfunnet til gode. Nå er det de store teknologigigantene som påberoper seg eierskap til data produsert av oss. Det innskrenker da fellesskapets mulighet til å ta i bruk de verdifulle dataene. Digitalisering er viktig for samfunnsutviklingen, men bør ikke digitaliseringen skje på fellesskapets premisser? I så fall må vi regulere data på en annen måte.
Det er på tide å komme med konkrete politiske tiltak for å sikre demokratisk digitalisering. Vi spør derfor: Trenger vi et forbud mot overvåkning for personmålrettet reklame? Er en konsesjonsordning for data riktig medisin for å få bukt med teknologigigantenes monopol og gi rom for at andre kommersielle, ikke-kommersielle og offentlige digitale løsninger kan blomstre?
Innledninger:
Finn Myrstad, Forbrukerrådet: «Hvordan overvåkes forbrukere i dag og hva er konsekvensene? Finnes det gode løsninger?»
Hege Skarrud, Attac Norge: «Hva gjør det med samfunnet at noen få selskaper kontrollerer viktig infrastruktur? Hvordan kan vi regulere makten deres?»
I panelet:
Gunn Karin Gjul (AP), statssekretær i Kommunal- og moderniseringsdepartementet.
Torkil Vederhus (MDG), partisekretær.
Eirik Løkke, Civita
Erik Bugge, Kobler