Fra årsskiftet ble lovbestemmelsene om bolighandel skjerpet. Tilstandsrapportene ble grundigere og selger fikk utvidet ansvar for å gi fullstendig informasjon. Når feil og mangler er godt opplyst, er samtidig kjøpers rett til å klage begrenset. Målet med endringene var færre klager og økt trygghet. Har det blitt slik? Har de nye kravene gjort bolighandelen dyrere for forbrukerne? Og hva med uavhengighet og kompetansekrav til bygningssakkyndige? Bransjeaktører og politikere oppsummerer erfaringene så langt, og spår hvordan de langsiktige konsekvensene vil bli.
Medvirkende
Daniel Ø. Helgesen, Adm. direktør, Norsk takst
Carl O. Geving, Adm. direktør, Norges Eiendomsmeglerforbund
Morten Andreas Meyer, Generalsekretær, Huseierne
Jon Georg Dale, Debattleder, First House
Olav Kasland, Fagdirektør, Forbrukerrådet
Siri Gåsemyr Staalsen, Stortingsrepresentant, Kommunal- og forvaltningskomiteen, Arbeiderpartiet
Mari Holm Lønseth, Stortingsrepresentant, Kommunal- og forvaltningskomiteen, Høyre
Kontaktperson
Catharina Kruse, Markedssjef, Norsk takst, 98208119