På program.arendalsuka.no bruker vi informasjonskapsler (cookies). Når du bruker vår nettside godkjenner du dette.
til hovedinnhold
 
Utskrift fra www.arendalsuka.no

Doing good is good for business - ny måte å finansiere hjelpearbeid i Ukraina

Arrangør
Helpers.no
Dag
Tirsdag 16/8 2022 10:00 - 10:45
Arrangementstype
Debatt
Tema
Innovasjon , Økonomi
Språk
Norsk
Sted
Eureka kompetanse
Stedsbeskrivelse:
Amfiet
Antall plasser i lokalet
76
 


Om arrangementet

For å møte utfordringene i Ukraina trengs det nye måter å finansiere hjelpearbeid.

I dag er det slik at hjelpearbeid finansieres med tigging og almisser. Det kappes om å vise fram barn i nød, ødelagte skoler og barnehager. 

Forretningsmodellen med almisser og tigging fungerer ikke i lengden - Det trengs en ny forretningsmodell for hjelpearbeid.

For å være synlig må det brukes penger på markedsføring. Google og Facebook selger søkeord og når flere hjelpeorganisasjoner ønsker samme søkeord går prisen opp. Dette gjør at hjelpeorganisasjonene, i sin konkurranse om å tigge, driver prisen opp.

Det går inflasjon i bilder og skildringer om nøden.
 I mer enn 100 dager har vi sett og hørt om elendigheten i Ukraina. For at vi skal gi penger trengs det sterkere bilder og skildringer. Bilder gjør oss etterhvert immune og det trengs enda sterkere bilder.

Det er allerede business formidling av tiggingen.
 For å være synlig og nå givere brukes det penger på annonsering på nett og i sosiale medier. Søker du med: ukraina støtte
 får du en skjerm med betalt annonsering.

Tjenester som Vipps og Spleis er gjør det enklere å gi penger, men det er fremdeles tigging.

Det går store beløp gjennom deres systemer. Innsamlinger på Spleis har samlet inn over 52 millioner. Tidlig i mars samlet vipps inn over 66 millioner i den store felles innsamlingsaksjonen som NRK var en del av. Alle hjelpeorganisasjonene bruker vipps og det samles inn milioner.

Det er helt nødvendig å finne en annen forretningsmodell for hjelpearbeid - en som ikke baseres på tigging.

Vi må tørre å snakke om at det er mulig å tjene på å gjøre gode gjerninger. Ordet bærekraft er utslitt - men det beskriver hvordan økonomi må være en del av bærekraftsmålene.

Vi må få økonomi inn i hjelpearbeidet slik at vi kan snakke om bærekraft også her.

Det må være mulig å blande business og hjelpearbeid uten at det kommer beskyldninger på at man skor seg på andres ulykke.

Et eksempel:
 Sintef hjalp Helpers.no da flyktningestrømmen var på høyden i Mars. Helpers.no hadde ansvar for driften av Europas største transittmottak. Da det strømmet 5.000 flyktninger daglig gjennom Tesco senteret i Przemysl på grensen mellom Ukraina og Polen.

Vi gikk tom for armbåndene som ble brukt for å registrere flyktninger, frivillige og sjåfører. Pga de mange trafficking problemene var det livsviktig at vi ikke sendte flyktninger med en sjåfør som ikke var registrert.

Sintef laget programvaren som gjorde det mulig å produsere armbåndene selv.

Sintef fikk masse igjen for dette arbeidet. Det de fikk igjen kan ikke beregnes direkte over i penger. De fikk verdier som bygget opp om selskapets verdier: Teknologi for et bedre samfunn.

Stolthet blant ansatte, synlighet i media, …

Dette er viktige verdier for Sintef. De ansatte i Sintef består av høyt utdannede spesialister som gjerne kunne hatt en høyere lønn andre steder. Ved å leve opp til selskapets verdier beholder Sintef sine kloke hoder, og tiltrekker seg nye.

Medvirkende
  • Ståle Walderhaug, Adm.dir Sintef Nord, Sintef
  • Terje Christensen, Grunlegger, Helpers.no
  • Mahmoud Farahmand, Stortingsrepresentant og medlem av Finanskomiteen., Høyre
Kontaktperson
Terje Christensen, Helper, Hjelpers.no, 90056958, help@helpers.no
Universell utforming
Rullestoltilpasset lokale
Rullestoltilpasset WC
Servering
Nei
Sidevisninger
2124