Pasienten vet best?
Etter flere tiår med honnørbegrep som «pasienten i fokus» til vår tids «hva er viktig for deg», så stiller vi spørsmål til om brukermedvirkningen i helsetjenesten er reell og om pasienter og pårørende gjennom sin deltakelse i ulike utvalg og fora, faktisk gis mulighet til å påvirke helsetjenestens utvikling?
For til tross for de store ambisjonene formulert i utallige helse- og sykehusplaner og strategier, og alle pasientrettighetslover og regler, så går utviklingen tregt.
«Vi pasienter og pårørende skal være endringsagenter!» «Vi skal være likeverdig deltakere i utviklingen av morgendagens helsetjeneste!» «Sammen utvikler vi pasientens helsetjeneste!» - er kjente omkved. Det er ikke de store ordene vi mangler.
Helsetjenesten er i bemanningskrise. Det krever at vi tenker nytt og tiden er knapp! Samfunnet er avhengig av at vi tenker helt nye samarbeidskonstellasjoner mellom pasienter, pårørende, frivilligheten og helsetjensten. Digitalisering åpner for nye metoder å drive helsetjeneste på, som kan løse personellkrisen i årene fremover.
Er dette løsningen?
Sørlandet Sykehus HF (SSHF) har igangsatt virksomhetsprogrammet «KOM-Kvalitet og modernisering – for et bærekraftig sykehus». Et delprosjekt er «Bruk Brukeren». Prosjektet er brukerledet og har fokus på nye fremtidsrettede tjenester:
- Brukerstyrte poliklinikker
- Digitale pasientforløp
- Erfaringskompetansebank
- Brukerinitiert forskning
- Erfaringskonsulenter i alle deler av helsetjenesten
Hva er problemet?
Det går for sakte! Vi vet mye om "hva som er viktig for deg", men hvorfor får vi det ikke til? Vi ønsker å invitere politikere, innbyggere og helseansatte til dialog rundt hvordan vi sammen kan endre kurs og komme videre.
.