I følge Stoltenbergutvalget er det 160 ganger mer sannsynlig at en jente med minst en foreldre med høyere utdanning oppnår toppresultat, enn at en gutt med to foreldre med bare grunnutdanning gjør det.
Kan skolepolitikken utjevne sosiale forskjeller, og bør det være et sentralt mål for den? I så fall – hva må til for å få det til?
Debatten innledes ved at forskere fra NTNU og Nova presenterer aktuell forskning på området.
Fra Institutt for lærerutdanning ved NTNU kommer førsteamanuensis Ingvil Bjordal
Les mer om henne her: https://www.ntnu.no/ansatte/ingvil.bjordal
Fra Oslo Met/NOVA kommer forsker Anders Bakken.
Les mer om Bakken her: https://www.oslomet.no/om/ansatt/abakk/
Fra Oslo Met/NOVA kommer forsker II Jørn Ljunggren:
Les mer om Ljunggren her: https://www.oslomet.no/om/ansatt/jornljun/
Debatten ledes av: Erik Aasheim