Elsparkesyklene er elsket og hatet, de forårsaker forsøpling og høye skadetall, men er også fleksible, populære og et nyttig transportmiddel for mange. De er ekstremt populære, medfører ingen lokale utslipp og fungerer godt på «last-mile» strekninger.
I de to årene som har gått siden delte elsparkesykler ble en del av bybildet, har de vært gjenstand for stor diskusjon. Problemer er knyttet til forsøpling og parkering, påkjørsler, skader, promillekjøring og ulykker. Samtidig har myndighetene og selskapene diskutert reguleringstiltak. Forskere ved TØI har på kort tid produsert viktig forskning på feltet og har utviklet omfattende kompetanse. Dette er tilgjengelig for myndighetene for å fatte gode, kunnskapsbaserte beslutninger for å hindre de negative konsekvensene og samtidig la tilbudet blomstre.
I dette seminaret får vi presentert en fersk studie av skader og risiko. Vi diskuterer hvilke handlingsrom og virkemidler kommunene har til å regulere elsparkesykkelmarkedet, myndighetsansvar, og om tiltakene som har blitt og som skal innføres, for eksempel i Oslo, er treffsikre nok.
Programmet oppdateres fortløpende.