Vi inviterer til politiske dueller om sterkøl, norsk verdiskaping og arbeidsplasser – og opptakt til en skummende jubileumsfeiring.
I år feirer Bryggeri- og drikkevareforeningen sitt 120-årsjubileum. Historien om norske bryggerier, brus- og mineralvannsprodusenter handler om store endringer i norsk politikk, industriutvikling, kultur og åndsliv. Hvor går veien videre?
Det spørs om det blir så mange bruduljer, men vi inviterer til gode debatter på Barrique 17.august fra kl 17-18.
Program:
Grensehandel – en tapt kamp?
Koronaepidemien har synliggjort det enorme omfanget grensehandelen. Likevel er politikernes tilsynelatende berøringsangst når det gjelder å ta tak i den norske avgiftspolitikken påfallende. Er kampen mot grensehandelen en tapt sak, eller er det mulig å få til en reell endring? Adm.dir. i NHO mat og drikke, Petter Haas Brubak i samtale med Steinar Bergstøl Andersen, Agder FrP og Kathrine Kleveland, Vestfold SP.
Salg av sterkøl fra eget bryggeri
De siste 20 årene har det vært en rivende utvikling i bryggeribransjen. Begrepet "ølkultur" har fått en positiv klang, der smak og håndverk står i fokus. BROD har lenge jobbet for at ølprodusenter i Norge kan gis bevilling til å selge egenprodusert sterkøl fra sine egne produksjonslokaler, og vi er av den oppfatning at det vil kunne bidra til at å sikre det store mangfoldet av bryggerier og den næringsvirksomheten de representerer i alle deler av Norge. Sverre Orm Øverland, daglig leder i Nøgne Ø utfordrer Guro Angell Gimse (H) og Ingvild Kjerkol (AP) til å kommentere forslaget fr BROD.
Brygg, brus og bruduljer i 120 år.
Veien videre for bryggeri- og drikkevarebransjen. Er det fortsatt mulig med vekst i bransjen, eller vil vi se en konsolidering og avskalling i de kommende år? Hege Ramseng, kommunikasjonssjef i BROD samtaler med Espen Lothe, daglig leder og gründer av Kinn bryggeri og Lars Vegard Vonen, KAM-direktør i Ringnes