En mer pasientsentrert helsetjeneste skal bygges. Medvirkningen skal styrkes. Pasientene skal ha mulighet til å følge opp egen helse gjennom en mer aktiv rolle i behandling og oppfølgning. Tjenester som kobler pasient og behandlere sammen vil være avgjørende for om vi skal lykkes med disse ambisjonene i en helsetjeneste som vil bestå av en økende grad av digitale tjenester.
Verken pasient og brukerrettighetsloven eller nasjonale strategier reflekterer i særlig grad pasientenes muligheter til medvirkning i utvikling av funksjonalitet, valg av teknologi eller digitale tjenester. Det er fortsatt slik at det i stor grad er andre enn pasienten som har det avgjørende ordet når det skal bestemmes hvordan tjenestene skal utformes og hvordan de eventuelt skal digitaliseres. Er det behov for et rammeverk som beskriver hvordan pasient og brukergrupper kan og bør involveres i utviklingen av teknologi?
Pasientene kjenner egne behov og begrensinger best. I dette rundebordet spør vi hvordan pasienter og brukere kan få en naturlig plass ved bordet og en tydeligere stemme i utviklingen og utformingen av fremtidens digitale helsetjenester.