Hvordan kan dieselbilen bli en del av løsningen? Jo, ved at drivstoffet den går på blir mer fornybart. «Fossil» eller «fornybar» er ikke en egenskap ved bilen, men ved drivstoffet. Bensin- og dieselbiler, også hybridene, har en forbrenningsmotor. Det som er avgjørende for klimagassutslippene, er hva slags drivstoff disse bilene forbrenner.
Og tenk om dette drivstoffet kan bli helt fornybart?
Den gode nyheten er at det kan det, og dit er vi allerede på vei. Dagens drivstoff er ikke lenger bare fossilt. Når du fyller drivstoff på landets energistasjoner heter produktene du tanker riktignok fremdeles det samme: bensin og diesel. Men innholdet er nå mer fornybart enn noen gang.
Men er det egentlig mulig å få bensin og diesel helt fornybart? Hvilke utfordringer kan det medføre, og hvilke muligheter?
_____________
Vi starter denne seansen med at Drivkraft Norges generalsekretær, Inger-Lise M. Nøstvik, intervjuer tidligere statsminister i Sverige, Fredrik Reinfeldt, om hans nye rolle som styreleder i Drivkraft Sverige.
Deretter blir det innlegg fra Torjus Folsland Bolkesjø, professor i fornybar energi ved NMBU.
Så byr vi opp til debatt mellom:
Dagens drivstoff er ikke lenger bare fossilt. Når du fyller drivstoff på landets energistasjoner heter produktene du tanker riktignok fremdeles det samme: bensin og diesel. Men innholdet er nå mer fornybart enn noen gang.
Men er det egentlig mulig å få bensin og diesel helt fornybart? Hvilke utfordringer kan det medføre, og hvilke muligheter?
Velkommen til en debatt om fremtidens bil- og drivstoffteknologi!