til hovedinnhold
 
Utskrift fra www.arendalsuka.no
Dette var et arrangement i 2021.

Kan kommunikasjonsfolk bidra til å jevne ut kjønnsforskjeller i mediene?

Arrangør
Retriever, KPMG
Dag
Tirsdag 17/8 2021 15:00 - 16:00
Arrangementstype
Foredrag
Tema
Likestilling , Media/kommunikasjon
Språk
Norsk
Sted
Madam Reiersen
Stedsbeskrivelse:
Barområdet
Antall plasser i lokalet
60
 


Om arrangementet

Mediene skal speile samfunnet de er en del av. Likevel er kvinner underrepresentert i norsk medieomtale.

På tross av en tilnærmet balansert kjønnsfordelingen i en rekke bransjer, er det langt flere menn enn kvinner som kommer til orde og som omtales i norske medier.

Det snakkes mye om at kjønnsforskjellene må utjevnes. For å komme dit diskuteres det typisk at norsk presse må bli mer bevisst gjennom å rekruttere annerledes, og at journalistene må bruke mer tid på kildearbeid. Men det snakkes lite om hva organisasjoner, virksomheter og kommunikasjonsavdelinger kan gjøre. Kanskje ligger nøkkelen til endring også i hvordan kommunikasjonsfolk jobber frem profiler og fageksperter? Hvilke talspersoner som snakker på vegne av virksomheten? Hvilke mål man setter seg – og ikke setter seg?

Retriever presenterer ferske tall som viser utviklingen i representasjon av kvinner og menn i norske medier, og gir deg svar på:

  • Representasjon av kvinner og menn i norske medier de siste årene
  • Hvor ofte brukes kvinnelige og mannlige kilder, og hvilke forskjeller finnes i privat og offentlig sektor?
  • Hvilke forskjeller finnes ulike bransjer i mellom?
  • Vi gir også et innblikk i fordelingen mellom kvinnelige og mannlige stortingsrepresentanter i norske medier!

Du får også innsikt i hvordan du kan måle og jobbe for økt kjønnsbalanse i egen medieomtale. KPMG som aktivt jobber for å øke mangfoldet i representasjonen av virksomheten generelt, og kjønnsbalansen spesielt, forteller hvordan de har gått frem.

Panelsamtale
Erik Waatland, redaktør i KOM24/Medier24 styrer en panelsamtale der Eva Sannum og Svein Tore Bergestuen fra podkasten Tut og mediekjør, og Kine Kjærnet, partner for Diversity and Inclusion i KPMG Norge, diskuterer og reflekterer over tallenes tale. 

Om KPMGs arbeid for økt kjønnsbalanse:
KPMG har blant annet målt kjønnsfordeling blant sine talspersoner i mediene over flere år. Selskapet har også markert seg som en alternativ stemme i det offentlige ordskiftet, blant annet gjennom å aktivt gå ut i mediene både med redaksjonelle saker og annonser hvor de er åpne både om utfordringer og mål rundt sitt likestillingsarbeid. 

«Elefanten i rommet er at man tror dette løser seg selv bare fordi vi ansetter like mange kvinner og menn. Det gjør ikke det. Det har med vår kultur å gjøre, ubevisste holdninger, og oppfatningen av KPMG. Dette er noe vi må endre ved å jobbe aktivt med det, og vi må gjøre oss selv mer bevisste. Til det trenger vi kunnskap og innsikt, og vi må være åpne.»

Lars Inge Pettersen
Administrerende direktør i KPMG Norge

Medvirkende
  • Guro Dahl Lindebjerg, Country manager, Retriever
  • Ane Kathrine Strand, Analysesjef, Retriever
  • Henrik Haakestad Lervold, CMO, KPMG
  • Kine Kjærnet, Partner og leder for mangfoldsarbeid, KPMG
  • Erik Waaland, Redaktør, KOM24/Medier24
  • Eva Sannum, Founding partner, Sannum & Bergestuen
  • Svein Tore Bergestuen, Founding partner, Sannum & Bergestuen
Kontaktperson
Guro Lindebjerg, Country manager, Retriever, 98088748
Twitter:
Universell utforming
Rullestoltilpasset lokale
Servering
Nei
Sidevisninger
902