Mediene skal speile samfunnet de er en del av. Likevel er kvinner underrepresentert i norsk medieomtale.
På tross av en tilnærmet balansert kjønnsfordelingen i en rekke bransjer, er det langt flere menn enn kvinner som kommer til orde og som omtales i norske medier.
Det snakkes mye om at kjønnsforskjellene må utjevnes. For å komme dit diskuteres det typisk at norsk presse må bli mer bevisst gjennom å rekruttere annerledes, og at journalistene må bruke mer tid på kildearbeid. Men det snakkes lite om hva organisasjoner, virksomheter og kommunikasjonsavdelinger kan gjøre. Kanskje ligger nøkkelen til endring også i hvordan kommunikasjonsfolk jobber frem profiler og fageksperter? Hvilke talspersoner som snakker på vegne av virksomheten? Hvilke mål man setter seg – og ikke setter seg?
Retriever presenterer ferske tall som viser utviklingen i representasjon av kvinner og menn i norske medier, og gir deg svar på:
Du får også innsikt i hvordan du kan måle og jobbe for økt kjønnsbalanse i egen medieomtale. KPMG som aktivt jobber for å øke mangfoldet i representasjonen av virksomheten generelt, og kjønnsbalansen spesielt, forteller hvordan de har gått frem.
Panelsamtale
Erik Waatland, redaktør i KOM24/Medier24 styrer en panelsamtale der Eva Sannum og Svein Tore Bergestuen fra podkasten Tut og mediekjør, og Kine Kjærnet, partner for Diversity and Inclusion i KPMG Norge, diskuterer og reflekterer over tallenes tale.
Om KPMGs arbeid for økt kjønnsbalanse:
KPMG har blant annet målt kjønnsfordeling blant sine talspersoner i mediene over flere år. Selskapet har også markert seg som en alternativ stemme i det offentlige ordskiftet, blant annet gjennom å aktivt gå ut i mediene både med redaksjonelle saker og annonser hvor de er åpne både om utfordringer og mål rundt sitt likestillingsarbeid.
«Elefanten i rommet er at man tror dette løser seg selv bare fordi vi ansetter like mange kvinner og menn. Det gjør ikke det. Det har med vår kultur å gjøre, ubevisste holdninger, og oppfatningen av KPMG. Dette er noe vi må endre ved å jobbe aktivt med det, og vi må gjøre oss selv mer bevisste. Til det trenger vi kunnskap og innsikt, og vi må være åpne.»
Lars Inge Pettersen
Administrerende direktør i KPMG Norge