Få land har kommet så langt som Norge i sin anvendelse av elektrisitet til transportformål. En andel på 54 prosent elbiler i nybilsalget i 2020 er en god illustrasjon på det. Det at Norge besitter 35 prosent av alle de batteridrevne maritime fartøy i verden er en annen. Flere og flere kommuner stille krav til elektriske løsninger for kollektivtransporten, og store deler av næringslivet planlegger å konvertere til helelektriske kjøretøy i sin virksomhet.
Men nå begynner det å butte. Markedsaktørene hevder at en videre omlegging til elektrisk transport krever økt tilgang på nødvendig infrastruktur, både i form av nettkapasitet og ladeinfrastruktur. Norge har ambisiøse klimamål for transportsektoren mot 2025 og 2030, og mange er bekymret for at infrastrukturen ikke vil komme på plass i tide.
På Arendalsuka setter i søkelyset på dagens regulering av nettselskap og stiller oss spørsmålene: Har nettselskapene mandat og insentiver til å legge til rette for en friksjonsfri og hurtig overgang til et velfungerende elektrisk transportmarked? Hvis ikke, hva skal til for å lykkes?
Program:
Moderator: Tore Strandskog (Nelfo)