Danmark får ofte skryt for å ha valgt en helhetlig tilnærming til offentlig digitalisering, hvor innbyggernes behov står i sentrum, og hvor det samtidig er et stort fokus på å få alle med. I tillegg har Danmark lyktes godt med å utvikle digitaliseringsstrategier, som innebærer at staten, kommunene og regionene samarbeider og tar initiativ til offentlige digitaliseringsprosjekter som går på tvers av stat og kommuner. Dette har resulterte i flere vellykkede offentlige digitaliseringsprosjekter, slik som NemID, Borger.dk, Sundhed.dk og Digital Post. I Norge derimot, har ting tatt lenger tid, og mange av de digitale tjenestene oppleves som tungvinte og lite brukervennlige. Har Danmark forstått noe vi i Norge ikke har gjort?
I forbindelse med arrangementet kommer vi til å legge fram en helt fersk befolkningsundersøkelse om digitalisering, som er tatt opp i både Norge og Danmark våren 2021. Undersøkelsen belyser hva befolkningen mener om digitaliseringstakten i samfunnet, og hvor stor tillitt den har til digitale, offentlige tjenester. Vi måler hvor fornøyd befolkningen er med utvalgte digitale, offentlige tjenester, og undersøker hvor stor betydning befolkningen synes at digitaliseringen har for velferd og vekst i deres respektive hjemland.
Vi har blant annet invitert Mariann Hornes, som er direktør i e-Helse direktoratet, Steffen Sutorius, direktør i Digitaliseringsdirektoratet Kristin Weideman Wieland, Områdedirektør i KS, Øyvind Husby, adm. dir i IKT-Norge, Robert Steen, helsebyråd i Oslo og Jonas Slørdahl Skjærpe, direktør i NAV IT.