Bompengeopprøret startet i det små, men bredte seg våren 2019 som ild i tørt gress. Mange velgere synes å ha nådd grensen for hva de aksepterer å betale i bompenger. Noen argumenterer for å fjerne omtrent alle bommene, og i stedet dekke kostnadene over statsbudsjettet.
Arbeidsreiser er viktige for de fleste av oss, enten vi har kort eller lang reisevei. Noen av oss reiser en time eller halvannen hver vei til arbeid, andre 20 minutter. Kanskje skal vi levere og hente barn i skole eller barnehage på tur til og fra jobb. Felles for oss alle er at arbeidsreisen vår er noe vi må ha råd til, den bør være forutsigbar, og helst gå kjapt og effektivt for at hverdagen vår skal henge sammen. Fungerer ikke det, tvinges vi kanskje til å lete etter en annen jobb, som ligger nærmere der vi bor.
Derfor er det nærliggende å spørre: Hva vil skje om bompengene blir borte? Blir det mer bilkø i byene? Hva skjer med reisetiden for den enkelte? Vil de som i dag bruker bilen rekke barnehagen dersom det blir mye rimeligere for alle å kjøre bil til og fra jobb? Hvordan skal vi finansiere samferdselsprosjekt, så vi får gode bo- og arbeidsmarkedsregioner hvor folk kommer seg effektivt til og fra jobb?
Kan bedre eller billigere kollektivtrafikk være et alternativ til bompenger for å begrense biltrafikken? I så fall: Hvordan får vi til god kollektivtrafikk uten bompengeinntekter til å finansiere den? Vil bussen komme fram hvis det ikke er bompenger til å dempe antallet biler på veien? Og kan vi finansiere all nødvendig kollektivtrafikk over statsbudsjettet?
Eller er det helt andre grep som skal til for å få transporten i de større byene til å fungere? I så fall hva?
Møt oss på Tyholmen hotel, onsdag 14. august. OBS. Det serveres mat fra kl. 08.00
Her vil vi se på og diskutere bompengeproblematikken og arbeidsreiser i sammenheng.
https://kollektivtrafikk.no/arendalsuka-stopper-norge-uten-bompenger/