En av fire hørselshemmede elever blir mobbet i skolen. Dårlig tilrettelegging på skolen fører til utestenging av elever.
En forskningsoppsummering fra NTNU Samfunnsforskning viser at dagens praktisering av tilpasset opplæring og spesialundervisning fungerer dårlig for hørselshemmede i barnehage og skole.
Hvordan er skolen i dag for barn og ungdom med nedsatt hørsel, og hva skal til for å inkludere dem i større grad enn i dag?
Vi stiller disse spørsmålene til to stortingspolitikere i Utdannings- og forskningskomiteen. Vi får også høre fra to elever ved Briskeby videregående, som er videregående skole og kompetansessenter for hørselshemmede.
Program:
Frokost serveres fra kl. 08.50, programmet starter 09.00
«Skolehverdagen som hørselshemmet» - innledning fra Christina Huse og Lennarth Olsen, elever ved Briskeby videregående skole
«Hvordan har hørselshemmede barn og unge det på skolen?» - innledning fra Ulrika Lövkvist, førsteamanuensis, Institutt for spesialpedagogikk, UiO
Samtale: «Hvordan kan vi bedre inkludere hørselshemmede barn og unge i skolen?»
Ulrika Lövkvist, førsteamanuensis, Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo
Anders Hegre, generalsekretær, Hørselshemmedes Landsforbund
Turid Kristensen, Stortingsrepresentant Høyre (Utdannings- og forskningskomiteen)
Nina Sandberg, stortingsrepresentant Arbeiderpartiet (Utdannings- og forskningskomiteen)
Medvirkende
Christina Huse og Lennarth Olsen, elever, Briskeby videregående skole
Ulrika Lövkvist, førsteamanuensis, Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo
Anders Hegre, generalsekretær, Hørselshemmedes Landsforbund
Turid Kristensen, stortingsrepresentant, Høyre (Utdannings- og forskningskomiteen)
Nina Sandberg, stortingsrepresentant, Arbeiderpartiet (Utdannings- og forskningskomiteen)