Det har helt siden 1990-tallet vært et uttalt transportpolitisk mål at godstransport over lange avstander i størst mulig grad skal overføres fra vei til sjø og bane. Denne målsettingen har vist seg vanskelig å nå.
En undersøkelse fra Riksrevisjonen fra februar 2018 viser at målet ikke er nådd, og at transport av gods på vei har styrket seg i konkurranse med bane og sjø.
Vi ønsker med arrangementet å fremme godstransport på jernbane, og se på hva som skal til for å få mer gods på jernbane enn det som er i dag.
Riksrevisjonen, Bane NOR og Jernbanedirektoratet innleder om
-«Målet om i størst mulig grad overføre gods fra vei til bane og sjø er ikke nådd - hva er årsakene?» v/ Anne Margit Grønningsæter Rudsro, seniorrådgiver Riksrevisjonen
«Hva gjør vi - om godsstrategi og tiltak i handlingsprogrammet» v / Jernbanedirektør Kirsti Slotsvik
"Ny tid for gods - om tiltak som gjennomføres for godstransport på jernbane" v / Konsernsjef Gorm Frimannslund, Bane NOR
«Hva skal til for å øke andelen gods på bane? Nye tanker om tiltak og effekter» v Godsdirektør Oskar Stenstrøm, Bane NOR
Erik Røhne, Adm. dir CargoNet, Tore K. Nilsen, Konserndirektør Posten Bring og Are Kjensli, Adm. dir NHO LT holder korte appeller om "Dagens tilbud og framtidens behov for å få mer gods på bane – om rammevilkår, infrastruktur og punktlighet"
Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen kommenterer Riksrevisjonens rapport og Regjeringens politikk for å få mer gods på bane.
Avslutningsvis inviterer vi til dialog mellom Helge Orten, leder av Transportkomiteen, Sverre Myrli, medlem av Transportkomiteen og enkelte av innlederne - "Er det viljen det står på for å nå målet om mer gods på bane? Utnytter vi mulighetene?"