Både næringsliv og offentlig sektor er på evig jakt etter kunnskap om hva som virker og hva som ikke virker, enten det er snakk om en ny vaksine, en holdningskampanje, en ny nettside, et opplæringstiltak eller en reform eller alle mulig andre tiltak.
Her kan akademia spille en mer sentral rolle enn vi gjør i dag. Ved å designe eksperimenter basert på godt etablert teori, kan vi finne svar på hva som virker og hva som ikke virker, før tiltaket settes ut i livet i stor skala. Vi kan også designe gjennomføringen av et tiltak som et eksperiment, og gjøre nødvendig justeringer underveis.
Under Arendalsuka vil professor Asle Fagerstrøm ved Høyskolen Kristiania demonstrere hvordan både næringsliv og offentlig sektor kan ta i bruk eksperimenter for å få svar på om et tiltak virker eller ikke. Han vil presentere resultater fra eksperimenter han og hans kolleger har gjennomført.
Vi inviterer deg samtidig til lansering av Innovasjonsutgaven av Kunnskap Kristiania, som er Høyskolen Kristianias kunnskapsmagasin. Her får du 23 historier om innovasjon, kreativitet, entreprenørskap og bærekraft.