Norge skal i løpet av 2019 få på plass en nasjonal strategi for kunstig intelligens, ledet av digitaliseringsminister Nikolay Astrup. To forskningsnettverk er startet; NORA og Norwegian Open AI Lab, og Norge skal endelig settes på kartet innenfor temaet.
Men hvem mener noe om kunstig intelligens i utdanningen, og hvilke konsekvenser vil det få for måten vi lærer på? Hvordan påvirkes lærerrollen, og hvilke nye krav stiller det til lærerne våre? Internasjonale eksempler peker ut noe av retningen, men hvem legger føringen for en nasjonal strategi for kunstig intelligens for utdanning i Norge?
Medvirkende
Nina Wilhelmsen, Director, IBM Nordic
Tore Tennøe, Direktør, Teknologirådet
Tormod Korpås, Leder for lederråd og sentralstyremedlem, Utdanningsforbundet
Barbara Wasson, Director, Centre for the Science of Learning & Technology (SLATE) og Professor ved Universitetet i Bergen
Morten Irgens, Dekan, School of Economics, Innovation and Technology, Høyskolen Kristiania
Kent Gudmundsen, Første nestleder i Utdannings- og forskningskomiteen, Høyre